Iliescu traieste in noi…

Acest post nu are nicio legatura cu politica, el se refera doar la mentalitate…

Aseara am avut printre partenerii de discutie o „palma”. O „palma” autoritara care, in pofida calmului meu, batea repetat in masa si isi striga indignarea. Sintetizat, mesajul ei era: „Oricine are drepturi egale la a avea dreptate. Cine pretinde ca are mai multa dreptate decat ceilalti este arogant, belicos si enervant prin definitie.”

Acum, daca inlocuim in sintagma de mai sus notiunea de „dreptate” cu cea de „valoare”, iar adjectivele cu expresia „inamic al ideilor de partid si de stat”, obtinem esenta exprimata a comunismului. Numai acolo mediocrul avea dreptul legitim de a-i rade in nas supra-mediocrului, cerandu-i sa nu mai insiste sa i se recunoasca statutul. Doar acolo criteriile de evaluare cedau in fata calitatii statistice suverane de tip „cei mai multi au dreptate”.

Nu e prima oara cand „palma” imi propteste in fata un argument presupus imuabil: „Bai, Misha, tu tot timpul vrei sa ai dreptate!…”. Si, Doamne, cat de gresit este, incepand cu insasi formularea. Cu umpic de atentie, poti face destul de usor distinctia intre a vrea si a crede ca ai dreptate. E o diferenta aproape insesizabila intr-o discutie aprinsa, dar constituie distanta de cca. 100.000km (de la cer la pamant). A vrea sa ai dreptate presupune sa pretinzi ca, indiferent daca ai sau nu dreptate. Sa crezi ca ai presupune un mic element in plus, o justificare rationala anterioara opiniei exprimate. Diferenta este, intr-adevar, greu de sesizat pentru ca, in focul momentului, si cel care vrea sa aiba, precum si cel care crede ca are, se comporta aparent identic: isi sustin punctul de vedere cu tarie. Diferenta nu se poate face decat ascultandu-le argumentatia: daca al doilea o sa incerce sa-si expuna rationamentul, primul (neavand unul coerent) va recurge la toate tertipurile strategice cunoscute pentru a nu fi prins cu bluff-ul in mana.

Eroarea si mai mare din spatele acestui argument „de nezdruncinat” este una de fond: el exclude ab initio posibilitatea ca cel acuzat de infatuare sa aiba – realmente si frecvent – dreptate. Si asta pentru ca, aliniat la doctrina mediocritatii echivoce si egalitariste, nimeni nu poate pretinde ca e constant mai competent in analiza mecanismelor in discutie, sau risca sa isi atraga oprobiul majoritar. Un alt argument preferat de „palma” este „daca trei oameni iti spun ca gresesti, atunci esti absurd daca nu o admiti”. Fiind un argument de tip „quantity kicks quality’s ass anytime”, este usor de demontat, dar perversitatea lui consta in a afirma deschis ca trei prosti nu-s mai destepti impreuna decat un destept, riscand sa lezezi orgoliul partenerilor de conversatie.

Inca un aspect important, nesesizat de „palma”: a crede ca ai dreptate nu are legatura cu religiozitatea, este doar o metoda de a spune ca „atat timp cat argumentului meu nu i se opune un contra-argument valabil, sunt indrituit sa cred in continuare ca am dreptate”.

Am avut si un motiv de mandrie aseara. Am reusit sa imi pastrez calmul de la inceput pana la sfarsit (convins fiind in prealabil ca reactia de respingere a argumentelor mele este cauzata de stilul meu patimas de a vorbi). Din pacate, mandria asta va sta linistita in intimitatea creierului meu, pentru ca, pe la sfarsitul discutiei, cineva a remarcat ca eu nu tipasem, la care „palma”, contrariata pentru cateva momente, si-a revenit cu o presupunere triumfatoare „nu mai stiu cand, dar tin minte ca a tipat si el…”. Seara s-a terminat cu verdictul bland propus de altcineva „A mai ridicat tonul…” si toata lumea a plecat fericita la culcare, ca dupa o impilare reusita, lucrurile fiind readuse pe fagasul normal…

About Mishamojo

Work in progress.
Acest articol a fost publicat în Social. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 Responses to Iliescu traieste in noi…

  1. pinguilde spune:

    „Cei care nu iubesc adevarul iau ca pretext al contestarii multimea acelora care il tagaduiesc.”

    N-am zis-o eu, ci unul mai intelept, inainte de a vedea inmugurind primul lujer al comunismului. Asa ca as zice ca in alta parte sta samanta acestui comportament al unora.

    Comentariul initial era altfel, dar mi-ai luat fraza de care ma legasem acolo. 😀

    • Mishamojo spune:

      Frumos citat, dar cred in continuare ca nu trebuie invinovatit mai mult decat orgoliul, iar „comportamentul” de care vorbim este prezent, intr-o masura mai mica sau mai mare, la noi toti. Chiar am fost gresit inteles in textul de mai sus, considerandu-se (fals) ca le incumb unor prieteni prostia, mediocritatea (iar asta tot din orgoliu, bineinteles). Sustineam, dimpotriva, contrariul, ca ei isi impun asta, acceptand ca axioma faptul ca adevarul nu poate fi cunoscut, deci trebuie sa facem un compromis si sa ne dam dreptate pe rand, pentru a fi toti multumiti. Comunismul de care vorbeam eu este prezent in oricine, este impulsul de a pretinde dreptul de a avea dreptate fara a simti nevoia consecventa de a o cauta. Iar in disputa asta pierd mai mereu pentru ca mai nimeni nu crede ca adevarul poate fi usor perceput, daca elimini filtrul corupt al orgoliului personal prin care percepi realitatea (sa urmaresti logica argumentelor, fara sa aiba importanta daca pierzi sau castigi batalia).

    • Mishamojo spune:

      Stai, m-am prins la ce te referi, asa e, nu comunismul a inventat formula „cei mai multi (puternici) au dreptate”, dar el a exemplificat-o cel mai bine…

  2. pinguilde spune:

    Acum am inteles si eu de ce asociezi asta cu comunismul. Aici era enigma. Dar chiar si asa nu cred ca e sechela. Pur si simplu o manifestare plenara a tarelor noastre ancestrale. 😀

    • Mishamojo spune:

      Absolut de acord, nu e sechela, e dimpotriva, originea de la care a plecat comunismul: nevoia oricui de a se simti si a fi confirmat ca o valoare pe care nu trebuie sa o demonstreze…

Lasă un răspuns

