re-Maniere.

In unele cazuri, si politetea este o forma de ipocrizie.

Cunosc multi oameni care se ghideaza, in relatiile cu ceilalti, dupa principiul „Nu cer decat ceea ce ofer”. Un troc comportamental, aparent onorabil.

La prima vedere nu pare cine stie ce enormitate. Numai ca trocul asta sinalagmatic este in realitate foarte oneros. Pentru ca are o latura intunecata. Scopul lui nu este sa sublinieze cantitatea optima de oferit (ar fi absurd, prietenului bun se presupune ca ii dai fara masura), ci mai degraba sa regleze un aspect mult mai demn de luat in seama. Cunoastem cu totii, in situatia in care ne vedem nevoiti sa ii spunem unui apropiat ca e egoist, replici de genul „Vrei sa spui ca sunt asa si pe dincolo? Uite, vezi, eu nu ti-as fi facut tie asta”.

Dracul asta mic impune, deci, in numele unei simetrii sacrosancte, un anumit nivel de sinceritate oficiala, pe care o stabileste, ad-hoc si arbitrar, inculpatul. Sau, pe scurt, fii sincer, dar pana incepe sa ma deranjeze pe mine. Chiar daca poate fi adevarat, si subiectul te afecteaza.

Si mai are o consecinta tampa. Fara contributia lui implicita, toate discutiile de genul „eu vreau sa petrec cat mai mult timp cu tine, tu de ce nu ma iubesti la fel de tare?”, sau „…eu sacrific chestii dragi pentru tine, pretind acelasi respect” devin gaunoase.

Nu mai pare chiar atat de corect, nu?

Update: am mai auzit principiul asta sub forma „eu ii fac ei o favoare cand sunt de acord cu … , mi se pare absolut normal sa fie si ea de acord cu ce vreau eu”. Exista cel putin doua motive pentru care inferenta logica de mai sus nu functioneaza in relatiile inter-umane: 1. Nu prea exista echivalari de favoare in campul asta, de cele mai multe ori sunt comparate aspecte cu nivel moral extrem de diferit. Adica nu e oki sa il lasi pe partener sa aleaga restaurantul, ca sa poti cere, dupa, sa nu se atinga vreodata de betisoarele tale de urechi. 2. Chiar daca ar fi echivalente la modul absolut, simetria pretentiilor nu este asigurata. Argumentul „eu am renuntat sa ma vad cu alti oameni, tu de ce nu poti” nu este valabil in aceeasi masura pentru un monden si pentru un introvertit.

About Mishamojo

Work in progress.
Acest articol a fost publicat în Moral, Social. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

